ضرر گوشی موبایل
مرتبط با موضوع ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال مطلب : یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:,

مقدمه :

واقعیت این است که درباره مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه، بسیار نوشته شده است. ولی هشدارها جدی گرفته نمی‌شوند و در رفتار عموم مردم تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

گروهی از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که استفاده از تلفن همراه می تواند مانع خواب مناسب شود.

این پژوهش که هزینه انجام آن توسط "مجمع تولید کنندگان موبایل"، انجمنی از شرکتهای تولید کننده گوشی تلفن همراه، تامین شد، به این نتیجه رسید که امواج رادیویی منتشر شده توسط گوشی های تلفن همراه می تواند باعث بی خوابی، سردرد و گیجی شود.


 

همچنین ممکن است این امواج از طول خواب عمیق انسان بکاهند و در نتیجه مانع ایجاد احساس تازگی پس از خواب شوند.

در این پژوهش بطور مشترک توسط انستیتو کارولینسکا در سوئد و دانشگاه وین استیت در آمریکا انجام شد، 35 مرد و 36 زن بین 18 تا 45 سال مورد مطالعه قرار گرفتند.

در جریان تحقیقات علی رغم آنکه به همه این افراد گفته شد که در معرض انتشار امواج قرار می گیرند، اما تنها برخی از آنها در معرض انتشار امواج قرار گرفتند تا این پژوهش، تبعات روحی-روانی و ناشی از تلقین افراد مورد آزمایش را نیز دربرگیرد.

کسانی که واقعا در معرض امواج رادیویی قرار گرفته بودند، زمان بیشتری طول کشید تا وارد اولین مراحل عمیق تر خواب شوند و بدن آنها زمان کمتری در عمیق ترین مرحله خواب باقی ماند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که: "انتشار امواج 884 کیلوهرتزی، بر روی آن دسته عناصر خواب که نقشی عمده در رفع خستگی روزمره ایفا می کنند، تاثیری منفی می گذارد."

به نظر می رسد انتشار امواج رادیویی، تولید هورمون ملاتونین، عامل کنترل نظم درونی بدن، را مختل می کند.

تقریبا نیمی از افرادی که پژوهش بر روی آنها انجام شد، خود را "حساس به امواج" می دانستند و گفته بودند در اثر استفاده از موبایل دچار عوارضی مثل سردرد می شوند.

با این وجود در جریان تحقیقات ثابت شد که آنها نمی توانند تشخیص دهند که در معرض امواج قرار گرفته اند یا خیر.

آلسدیر فیلیپس، مدیر موسسه Powerwatch که بر روی تاثیر امواج الکترومغناطیس بر روی بدن انسان تحقیق می کند،می گوید: "این پژوهش نشان می دهد که بهتر است برای انجام تماسهای تلفنی در شب از تلفن ثابت استفاده شود و تلفن همراه در کنار محل خواب قرار داده نشود."

با این وجود مایک دولان، مدیر عامل "انجمن اپراتورهای موبایل" می گوید:"نتایج این تحقیق با دیگر پژوهشها هماهنگ نیست."

اومی گوید: "این واقعا یک قطعه کوچک از یک پازل بسیار عظیم علمی است. تاثیر استفاده از تلفن همراه بسیار پایین است و یک پژوهش آنرا برابر با نوشیدن یک فنجان قهوه دانست."

در ماه سپتامبر سال گذشته یک پژوهش عمده که در بریتانیا و توسط برنامه ای موسوم به MTHRP انجام شد و شش سال به طول انجامید، به این نتیجه رسید که استفاده از تلفن همراه در کوتاه مدت خطری برای مغز نخواهد داشت.

با این وجود این پژوهش نتوانست احتمال افزایش خطر ایجاد سرطان در اثر استفاده طولانی مدت از تلفن همراه را رد کند.

تشعشعات امواج گوشی‌های تلفن همراه سلول‌های پوشش مغز مجاور این گوشی‌ها را تحریک می‌کند، اما مضر بودن این امواج بر روی سلامتی انسان هنوز مشخص نیست.محققان ایتالیایی در تحقیقات خود تاثیر امواج مغناطیسی گوشی‌های تلفن همراه بر روی مغز را مورد مطالعه قرار داده‌اند تا میزان آسیب‌های این امواج بر روی انسان را مشخص کنند.طبق پیش‌بینی‌ها امسال حدود 730 میلیون گوشی تلفن همراه به فروش خواهد رسید. این در حالی است که در حال حاضر حدود 2 میلیارد نفر از گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند.

از این تعداد حدود 500 میلیون نفر از شبکه‌های ارتباطی Global System for Mobile (GSM) موبایل که مبتنی بر ایجاد ارتباط از طریق امواج الکترومغناطیسی رادیویی است، استفاده می‌کنند. این امر اهمیت مطالعه بر روی تاثیر این گوشی‌ها بر سلامتی انسان و خطر ابتلا به سرطان مغزی را افزایش می‌دهد.

محققان ایتالیایی با تحقیقی که بر روی 15 داوطلب مرد که از شبکه GSM گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند، انجام داده‌اند مشخص کرده‌اند که استفاده از این گوشی‌ها سبب تحریک سلول‌های نزدیک‌ترین لایه مغز می‌شوند. این تحقیقات مشخص نکرده است که این تحریکات برای سلامتی انسان مضر است.

تا کنون تحقیقات انجام گرفته بر روی تاثیر استفاده از گوشی‌های تلفن همراه نتایج متناقضی داشته است. محققان سوئدی سال گذشته اعلام کردند که استفاده از این گوشی‌ها خطر ابتلا به تومور مغزی را در انسان افزایش می‌دهد. اما تحقیقات محققان ژاپنی نشان می‌دهد که امواج حاصل از گوشی‌های تلفن همراه هیچ تاثیری بر روی سلول‌های مغزی و یا DNA آن‌ها نمی‌گذارد.

از پرسشی که از دوستان وآشنایانبه به عمل آوردم اگر خطرناک نبود پس چرا در آلمان در جاهایی که آنتن‌های BTS نصب می‌شود، قیمت خانه‌هایی که در معرض آن هستند تا 25 درصد کاهش می‌یابد؟ در سال 2004، 500 دانشمند آلمانی نامه‌ای را به نخست وزیر وقت آلمان (گرهارد شرودر) بدین مضمون نوشتند که: "چرا شما اجازه می‌دهید آنتن‌های BTS در نزدیکی خانه شهروندان نصب شود، در حالی‌که همه از مضرات آن آگاهی دارند؟ چرا شما بچه و خانواده خود را در معرض امواج موبایل قرار نمی‌دهید؟ مگر شما نمی‌دانید که این امواج سرطان زا هستند؟"

اثرات مضر موبایل برای سلامتی بدن که تا کنون شناخته شده اند، شامل موارد زیر است:

سرطان زا بودن، ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، کاهش قدرت باروری و قوای جنسی در آقایان، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون، تغییر ساختار آنزیمی بزاق دهان، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار، تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن و افزایش سرعت گسترش تومورها.

موبایل سرطان زاست. تحقیقات موجهی در این مورد توسط دانشمندان صورت گرفته که این مسأله را اثبات می‌کند و در بسیاری از روزنامه‌های آلمان نیز این مسأله گفته شد و هیچ تحقیقی ثابت نکرده که این امواج سرطان‌زا نیستند.

مثلا اینکه سلول‌های بدن انسان در گستره 10 تا 1000 هرتز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اکثر موبایل‌ها نیز در گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار می‌کنند.

می‌بینید که گستره امواج الکترومغناطیسی موبایل با سیستم ارتباط بین سلولی انسان هم‌پوشانی دارد و این مسأله باعث ایجاد اختلالات جبران‌ناپذیری به بدن می‌شود، مانند ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن .

همچنین ثابت شده که این امواج تأثیر بدی در باروری مردان دارد، زیرا اسپرم‌ها را می‌کشد و باعث کاهش قوای جنسی آقایان می‌شود، مخصوصاً در کسانی که موبایل را به کمرشان می‌بندند. من فکر کنم با وجود استفاده زیاد آقایان از موبایل، در 50 سال آینده خیلی از آن‌ها نابارور شوند یا حداقل توانایی‌های جنسی‌شان کاهش یابد.

علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر وپارکینسون را هم افزایش می‌دهد. حتی تحقیقات جدید نشان داده اند که اگر شخصی 2 دقیقه با موبایل‌ صحبت کند، ساختار آنزیمی بزاق دهانش کلا تغییر می‌کند. علاوه بر این، تأثیرات منفی بر روی خون و ادرار دارد.

میدان‌های الکترومغناطیسی به ویژه آن‌هایی که در گستره فرکانس بدن هستند، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن می‌شوند و سرعت گسترش تومورها را افزایش می‌دهند.

هر 004/0 ثانیه این امواج به بدن ما برخورد کرده و از آن عبور می‌کنند. حال شما اگر یک روز موبایل را با خود حمل کنید حساب کنید چند بار در معرض آن‌ها قرار می‌گیرید؟

تنها مورد گزارش شده، ایجاد گرمای بسیار اندک در لایه‌های سطحی نزدیک به سر انسان، در اثر تشعشعات ناشی از گوشی‌های تلفن همراه بوده است".

کم شدن حافظه بلند مدت و کوتاه مدت، سردرد، افزایش فشار خون، بروز عوارض در قلب و کلیه‌ها نمونه‌هایی از اثرات گوشی‌های تلفن‌همراه بر بدن انسان هستند.

در یک آمارگیری که جهت بررسی آثار گوشی‌های تلفن همراه در انگلستان و اسپانیا صورت گرفت آثار سوء در کسانی مشاهده شد که 97 درصد آنان بیش از حد معمول از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کردند. استرس، سردرد، خستگی، دلهره، مشکل در تمرکز، اختلال در حافظه، بی‌اشتهایی و مشکلات پوستی از آثار مشاهده شده در این تحقیق بود.

مدتی قبل، در رسانه‌ها، نام یک ایرانی به عنوان مخترع الیاف ضد نفوذ امواج موبایل (Ewall) مطرح شد. نام او علی جاسب بود. مردی که تقریباً تمامی رسانه‌های آلمانی مانند رادیو HR1 و HR3، روزنامه صبح برلین، تت زد، Best Best، رادیو انرژی، تلویزیون بایرن و ... با او مصاحبه کرده بودند. علی جاسب یک پژوهش گر حرفه‌ای در موضوع تشعشعات تلفن همراه است و طبیعتا به خاطر اختراع کیفی که 9999/99 درصد از امواج مضر موبایل را می‌گیرد، نشان می دهد سال‌ها درباره مضرات این امواج مطالعه کرده است. او با استفاده از فن آوری نانو، یک پوشش نانو سیلور (لایه ظریفی از نقره) را به الیاف بافتنی تزریق کرده که این نوع پارچه از نفوذ امواج الکترومغناطیسی جلوگیری می‌کند. به همین خاطر نامش را "ای وال (e-wall)" به معنای "دیوار الکترو مغناطیسی" است، گذاشته است.

در حال حاضر گوشی‌های تلفن ‌همراه یکی از مضرترین دستگاه‌های ارتباطی هستند.

پایان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده پست: سام مقدسی و رضا نوشایی


برچسب‌ها: <-TagName->
این قالب بطور اختصاصی توسط BOLD برای همه چیز طراحی شده است
تمامی حقوق مطالب مندرج در وبلاگ برای همه چیز محفوظ است